Van Panama naar Costa Rica, pura vida; hoe ik mijn - Reisverslag uit Puerto Viejo, Dominicaanse Republiek van Michelle Wijk - WaarBenJij.nu Van Panama naar Costa Rica, pura vida; hoe ik mijn - Reisverslag uit Puerto Viejo, Dominicaanse Republiek van Michelle Wijk - WaarBenJij.nu

Van Panama naar Costa Rica, pura vida; hoe ik mijn

Blijf op de hoogte en volg Michelle

17 Oktober 2014 | Dominicaanse Republiek, Puerto Viejo

De laatste tijd heb ik vele individuele angsten onder ogen moeten komen en moeten trotseren. Of het allemaal zo spannend is? Wel nee, ik ben gewoon niet zo heldhaftig ;-).

Na een week in Bocas del Toro in Panama te hebben door gebracht vond ik dit nog niet genoeg en heb ik dit met nog enkele dagen verlengd. Hier heb ik hele leuke mensen ontmoet en vrijwel elke dag leuke dingen ondernomen; van het spelen van Spaanse pictionary tot aan een barre fietstocht over het eiland Isla Colon in Bocas del Toro! Tijdens deze periode heb ik mezelf tevens gewaagd aan yoga, de lerares bleek een vrij exhibitionistische vrouw te zijn die liever haar 'leerlingen' zo naakt mogelijk zag. Wees niet bang, ik heb (en de medestudenten) al mijn kleding aan gehouden. Verder heb ik in Bocas del Toro, zoals ik eerder zei, een pittige fietstocht gedaan met twee anderen waar we enkele malen van steile hellingen bezaaid met losse stenen af moesten fietsen. Zo dapper als ik ben wilde ik steeds remmen, maar dat bleek al snel niet zo'n goed plan. Tijdens deze fietstocht, tussen de barre wegen door, genoten van de mooie natuur (jungle en veel vogels) en de mooie stranden. Daarnaast nog een snorkeltrip gedaan welke de gehele dag zou duren; eerst hebben we dolfijnen gespot, daarna werden we losgelaten op een mooi eiland voor 2 uur lang en daarna mochten we eindelijk voor maar liefst 20 minuten snorkelen! Er waren niet heel veel vissen te zien helaas dus veel langer dan dat hoefde het ook niet te duren. Naast deze activiteiten heb ik nog diverse eilanden bezocht van Bocas del Toro, maar naast de prachtige natuur weinig dieren gespot. Mijn laatste avond heb ik afgesloten met de groep met wie ik de gehele week optrok in een bar met, hoe kan het ook anders, tequila shots! Dit resulteerde uiteindelijk in een zeer brakke toestand bij de Spaanse les de volgende dag..

Dezelfde dag ben ik alleen (ik was onwijs nerveus, durfde niet goed alleen de grens over) de grens overgestoken van Panama naar Costa Rica; een brug moest overgestoken worden waarbij diverse planken los zaten of zelfs ontbraken. Na deze angst te hebben overwonnen kwam ik aan in Puerto Viejo, een klein dorpje wat aanvoelt als Jamaica. Voelde direct minder veilig en gezellig aan dan Bocas del Toro. Het vervelende was eigenlijk dat Bocas als een soort van thuis was gaan voelen; onwijs leuke groep mensen, leuke restaurants, mooie natuur etc. Het verhaal werd voor mij nog minder fijn toen een Nederlands meisje vertelde dat de afgelopen maand hier twee mensen zijn neergeschoten. Zo dapper als ik ben (alweer), deed ik heel nonchalant mijn tasje onder mijn trui (alsof ze dat niet zien hé haha). Ik werd nog angstiger toen bij het restaurant de elektriciteit uitviel en deze ook lange tijd uitbleef. Ach, alles kwam uiteindelijk goed! Het is niet gek dat hier elektriciteit en/of watertoevoer weg valt. Naast mijn Spaanse lessen overdag heb ik in Puerto Viejo een, ja ja jaaaaa, een chocolade tour gedaan. Zoals je wellicht wel kunt begrijpen was ik he-le-maal in mijn element! We kregen te zien hoe chocolade wordt verbouwd en mochten experimenteren met chocolade en diverse soorten kruiden; heerlijk! 's Avonds stond ik oog in oog met een van mijn grootste angsten; een kakkerlak op mijn schouder. Mijn god, ik heb denk nog nooit zo hard geschreeuwd! Later bleek dat in onze kamer ook veel kakkerlakken zaten en heb ik mijn muggennet maar eens opgehangen ;-). Morgen vertrek ik al vroeg richting het schildpadden eiland Tortoguero en laat ik de kakkerlakken hopelijk even achter mij. Hier ga ik hopelijk naast schildpadden ook nog vele andere mooie dieren spotten, zoals krokodillen, apen en diverse vogels zoals tucans!

Naast de leuke dingen die ik hier doe heb ik de afgelopen 2 weken Spaanse lessen gehad en heb niveau A2 bijna afgerond! Heb alle verleden tijd soorten, toekomst en heden nu geleerd. Nu nog een keer de moed vinden om alles er goed in te stampen ;-). Maar ik maak zeker progressie qua Spaans en wil het ook gaan doorzetten in Nederland.

Hasta luego, pura vida! Besos Michelle

  • 18 Oktober 2014 - 02:45

    Lotte:

    Thuis komen na een avondje wijntjes drinken en nog snel jouw stoere avonturen lezen is super. Ik ben trots op je stoere chick. Was het kakkerlakken incident te vergelijken met Gran Canaria?! Dikke kus xx

  • 18 Oktober 2014 - 06:11

    Michelle:

    Haha Lotte, ik moest gisterenavond ook echt aan jou denken! Toen was het die Duitse jongen die de volle lading kreeg en nu ik zelf.. Gadverdamme zeg! Jij komt trouwens aardig laat thuis van 'een paar wijntjes in de stad' ;-). Dank je wel voor je lieve woorden, kus!

  • 18 Oktober 2014 - 08:46

    Daphne Diender:

    Word elke keer zo blij van je verhalen, ik geniet er van ze te lezen! En ik zie alles helemaal voor me, alsof ik er een beetje bij ben:) kind wat ben je fortunate dat je daar bent en dat allemaal mee mag maken, ik hoop dat je je dat elke dag weer even realiseerd!!
    En wat ben je een bikkel. Ik zou het niet kunnen, ik was al afgehaakt bij die kakkerlak!
    Kijk uit naar je volgende avontuur!! As always GENIET babe!! Xx

  • 18 Oktober 2014 - 11:49

    Thomas:

    Veel plezier in Tortuguero! Daar ga je 100% zeker dieren spotten.
    Overweeg ook de turtle tour, als ze nu nog 95% garantie kunnen geven op het spotten van schildpadden. Erg bijzonder. Wel tegen een extra fee.

    Andere excursies zitten er trouwens gewoon bij,en die zijn ook leuk!

  • 18 Oktober 2014 - 13:49

    Ellona En Bert:

    Hey avonturier, wat een mooi verhaal.Gelukkig kun je nu in het spaans om hulp roepen.dan moet het goed komen. Enne.....die kakkerlak is banger voor jou dan andersom hoor! Ha ha.
    die turtletour is snachts en erg aan te raden. Je ziet alles bij rood licht om ze niet te storen. We hopen dat je er veel zult zien. Heel bijzonder.
    veel plezier en groetjes uit Nieuwegein. Kus van Bert en Ellona.

  • 18 Oktober 2014 - 15:22

    Chell:

    Geweldig om te lezen weer!
    En god, wat een horror inderdaad... Die 'grens' hadden ze 300 jaar geleden weer opnieuw moeten opbouwen, geloof ik! En je kakkerlakken avontuur is ook niet echt voor herhaling vatbaar... Gelukkig was daar chocola om je weer tot rust te manen. Chocola helpt altijd. True story.

    Have fun op het schildpaddeneiland en nog veel succes met het 'oefenen' van de spaanse taal (een tequila bestelling in de kroeg is ook oefenen toch?)

    Kuss!

  • 20 Oktober 2014 - 17:07

    Michelle:

    Daphne, Ellona & Bert en Chell, dank voor jullie leuke reacties! Leuk om te lezen :-)!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Puerto Viejo

Centraal Amerika

Eind september vertrek ik voor een kleine 2,5 maand naar Centraal Amerika! Ik start in Panama Stad en reis vanuit hier individueel door naar San Blas, Boquete en Bocas del Toro. In Bocas del Toro zal ik 1 week blijven om Spaans te leren. Daarna zal ik mijn weg vervolgen naar het prachtige Costa Rica en zal ik opnieuw voor 1 week Spaans gaan leren. Dit zal ik gaan doen in het surfersplaatsje Puerto Viejo. Hierna zal ik door reizen naar het schildpadden eiland Tortoguero en San José. Daarna zal mijn reis vervolgen naar het prachtige nevelwoud Monteverde en de vulkaan El Arenal. Costa Rica verruil ik vervolgens in voor een bezoek aan diverse plaatsen in Nicaragua. Daarna zullen Honduras en El Salvador in een kort tijdsbestek bezocht worden en zal Guatemala mijn laatste bestemming zijn die ik alleen aan doe. Daarna komt mijn partner aan in Guatemala en vliegen we samen door naar Belize om daar te genieten van de Caye Caulker eilanden en de jungle van Belize (Orange Walk). Mexico zal onze een-na-laatste stop zijn en hier zullen wij zowel de populaire stranden als de Maya tempels bezoeken. Onze laatste stop is in Cuba waar wij het Cubaanse leven van Havana en Trinidad in duiken met een sigaar in de ene hand en rum in de andere hand! Natuurlijk blijft varadero beach en het mooie natuurgebied valle de viñales niet achterwege!
Geniet jij mee van al het moois wat ik ga beleven?

Recente Reisverslagen:

11 November 2014

Van Nicaragua naar Honduras via El Salvador!

25 Oktober 2014

Pura vida en Costa Rica; van ongekende hoogtes tot

17 Oktober 2014

Van Panama naar Costa Rica, pura vida; hoe ik mijn

07 Oktober 2014

Living the Panamenian life; mañana, mañana!

02 Oktober 2014

Bienvenidos a Panama; back to basic!
Michelle

Actief sinds 23 April 2014
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 11402

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 02 December 2014

Centraal Amerika

08 November 2013 - 30 November 2013

Maleisië

01 April 2013 - 30 April 2013

Noord Afrika

Landen bezocht: